۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۴
کد خبر: ۵۶۹۵۱۱

هشدار جدی رییس دستگاه قضا به اخلالگران اقتصادی| اعدام و ۲۰ سال حبس در انتظار اخلالگران

آیت الله آملی لاریجانی ضمن هشدار به اخلالگران اقتصادی گفت: این کار‌ها اگر مصداق "افساد فی الارض" باشد، حکم اعدام دارد و اگر غیر از این باشد تا ۲۰ سال حبس دارد و تمام اموالی که از این راه بدست می‌آید، مصادره می‌شود.
آیت الله آ‌ملی لاریجانی در همایش قوه قضائیه

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت الله آملی لاریجانی رییس دستگاه قضا در همایش سراسری قوه قضاییه با سلام و درود بر روح شهدا، روح بلند امام خمینی(ره) و شهدای هفتم تیر و خصوصا شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی، از همه حضار قدردانی کرد و اظهار کرد: اگر بخواهیم اقدامات و خدمات قوه قضاییه را امروز در اینجا ارائه کنیم؛ ولو به میزان گزارش فهرست‌گونه، از حوصله این جلسه خارج است و این جلسه اقتضای بیان آن را ندارد.

وی افزود: قسمت های مختلف قوه قضاییه از مجموعه خدمات و تلاش‌ها گزارش دادند؛ بنابراین به گزارش بسیار اجمالی و موجر وزیر دادگستری بسنده می‌کنم.

آیت الله آملی لاریجانی به برخی نکات عام که مبتلابِه وضعیت کنونی کشور است و به نحوی با دستگاه قضایی ارتباط دارد، پرداخت و با اشاره به وضعیت جمهوری اسلامی در منطقه و بیان توانمندی آن گفت: اقتدار بالای جمهوری اسلامی در منطقه و توانمندی‌های نظامی و علمی و تکنولوژیکی، منابع انسانی بسیار گرانبها و استعدادهای فراوانی که در این کشور خصوصا در میان نسل جوان وجود دارد، بصیرت و هوشمندی نسل جوان که در صحنه حضور دارند، منایع غنی نفت و گار در کشور، همه اینها از جهات اقتدار و امیدواری و خوش‌بینی به آینده است و اینکه این نظام با داشتن این امکانات، امکان مقابله با سلطه جهانی را دارد.

رییس قوه قضاییه با اشاره به تلاش دشمنان تصریح کرد: دشمن بعد از ملاحظه پیشرفت‌های کشور و وضعیت جمهوری اسلامی در منطقه و اقتدار مخصوصی که امروز برای جمهوری اسلامی تحقق پیدا کرده و توانمند‌هایی که دارد، تلاش می‌کند این توانمندی‌ها را از بین ببرد و ایران هراسی بسیار شدیدی را در سطح منطقه و دنیا دنبال می‌کند.
 
وی ادامه داد: این درحالی است که جمهوری اسلامی همواره با صدای بلند اعلام کرده اقتدار و قدرت ما دفاعی است و خصوصا در بخش نظامی و دفاع موشکی کار جمهوری اسلامی دفاعی است؛ اما دشمنان ما و سلطه جهانی در مقام ایران هراسی و توسعه این مسئله در همه دنیا و خصوصا در منطقه برای چاپیدن این کشور‌های متمول منطقه هستند و حتی آنها را با یک لحن بسیار استخفافی  به "گاو شیرده" تشبیه کردند که دائما باید شیر آنها را بدوشند؛ یعنی از ثروت و اموال آنها استفاده کنند.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه کشور‌های سلطه‌گر بخصوص آمریکایی‌ها برای پیشبرد اهداف خودشان به ایران‌هراسی دامن می‌زنند، گفت: انواع ایذاءها، تحریم‌ها و فشار‌ها و دخالت‌های بی معنا و بلاوجه را می‌بینید. همین چند روز اخیر در یک مسئله قضایی که یک موضوع داخلی کشور است، در مورد اجرای قصاص نسبت به یک قاتل بی رحمی که داعش وار در خیابان پاسداران تهران آن جنایت را مرتکب شد و نسبت به ماموران نیروی انتظامی و بسیجی که برای ارائه خدمت به مردم و حفظ امنیت کشور به میدان آمده بودند، در مرعا و منظر مردم چنین جنایتی را مرتکب شد، ببینید چه کردند.
 
رییس قوه قضاییه گفت: این جنایت در یک گوشه پنهانی نبود تا عده‌ای بخواهند شبهه کنند. خود این فرد مکرر در بازپرسی که در همان روز اول صورت گرفت و در روز‌های بعد و در دادگاه، ورود خود به صحنه و زدن این اتوبوس به مردم و این جنایتی که مرتکب شده را انکار نکرد.
 
آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه با طی تمام مراحل دادرسی به نحو عادلانه و بعد از اینکه اعاده دادرسی هم در دیوان عالی کشور رد شد، قصاص به درخواست اولیای دم انجام گرفت، گفت: این حق اولیای دم بود و در یک چنین مسئله قضایی که هم عادلانه و هم بعد از طی مراحل دادرسی صورت گرفته بود، چه معرکه‌ای راه انداختند.

وی گفت: وزارت خارجه آمریکا برای محکوم کردن این رسیدگی با ادعای "یک قصاص بی رحمانه و ناعادلانه" بیانیه می‌دهد. شما چه کاره هستید که از هزاران کیلومتر آنسوتر در امور داخلی یک کشور دخالت می‌کنید؟ نه پرونده‌ای دیده‌اید و نه در دادگاه حضور داشتید، چطور این رسیدگی غیرعادلانه و بیرحمانه شد؟ پس بحث اصلا سر منطق و مبنا داشتن نیست که اینها هیچوقت نداشته‌اند. مسئله این است که هر ابزاری را که بتوانند به نحوی آنرا برای تقویت ضد انقلاب و کاستن از اقتدار جمهوری اسلامی وسیله قرار دهند، این کار را انجام می‌دهند.
 
رییس قوه قضاییه با بیان اینکه متاسفانه در داخل کشور هم عده‌ای با اینها همراهی می‌کنند، تصریح کرد: چقدر نابخردانه است که برخی در داخل کشور بگویند که احتمال می‌دهیم که این شبهه باشد و قصاص اینجا جا نداشته باشد و یک عده‌ای شبهاتی را مطرح کرده‌اند که انسان تعجب می‌کند.
 
وی با تاکید براینکه نظام سلطه جهانی خصوصا آمریکایی‌ها در پی ضربه زدن به جمهوری اسلامی هستند که موضوع روشنی بعد از حصول اقتدار منطقه‌ای است، ادامه داد: در مواجهه با این ایذا‌ءها و تحریم‌ها و کار ضد انقلاب خارجی و سلطه‌ای که پشت سر آنها هست، مسئولین در جمهوری اسلامی و هم دولت و ملت وظیفه بزرگی دارند و آن حفظ وحدت و انسجام در داخل کشور است.
 
آیت الله آملی لاریجانی اختلاف سلایق را امری طبیعی دانست و اضافه کرد: اینکه مسئله اصلی اختلاف سلایق شود و اهداف مهم نظام، انقلاب و جمهوری اسلامی مغفول بیفتد، چیزی نیست که بتوان پذیرفت و آن را هضم کرد.

وی تاکید کرد: امروز با نظارت رهبر معظم انقلاب و ارشادات ایشان وحدت خوبی در کشور حاصل و حاکم است و قوای مختلف، مسئولین قوا و رده‌های مختلف همگرایی دارند؛ خصوصا با علنی شدن دشمنی آمریکا و اذناب آنها در منطقه که دیگر بصورت آشکار به میدان آمده‌اند، این انسجام بهتر شده و مسئولین به اهمیت دشمنی دشمن و لزوم مقابله توجه دارند.

رییس قوه قضاییه با اشاره به حضور همیشگی مردم در صحنه ابراز امیدواری کرد که این بصیرت و هوشیاری، استمرار و استحکام بیشتری پیدا کند.
 
آیت الله آملی لاریجانی با خاطرنشان کردن مسئله اقتصادی و معیشت کشور، افزود: امروز مسئله اقتصاد، مسئله اول کشور است و باید بدانیم دشمن، امروز در فکر حمله نظامی نیست؛ بلکه در فکر رخنه کردن از همین منافذ است.

وی مسئله فشار از طریق مشکلات اقتصادی، به هم ریختن وضعیت اقتصاد در کشور، فشار آوردن و معیشت مردم را با مشکل مواجه کردن، را استراتژی دشمن در این زمینه عنوان کرد و گفت: در این زمینه همه مسئولین و همه قوا در رده‌های مختلف این مسئولیت‌ها باید متوجه این نکته باشند و نباید مسائل عَرَضی را مسئله ذاتی و اصلی کنیم؛ بلکه مسئله اصلی امروز کشور کمک به تولید، بهبود وضعیت اقتصادی کشور و بهبود وضعیت کسب و کار است که در این مورد همانطور که رییس جمهور و رییس مجلس عنوان کردند، قوه قضاییه نقش اساسی دارد.
 
آیت الله آملی لاریجانی بیان داشت: در این چند روز اخیر وضع تلاطم در بازار ارز، سکه، طلا، خودرو و مسکن را دیدید و البته  برخی مولفه‌های واقعی داخلی در اینجا دخالت دارند که از جمله آنها وجود نقدینگی بسیار زیاد است. نقدینگی متاسفانه در این چند سال رشد فزاینده داشته است. سال ۹۲، قریب ۷۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در دست مردم داشتیم و امروز بالای ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی داریم که امر بسیار خطرناکی است و در بحث اقتصاد، نقدینگی اینچنین مشکل آفرین است.
 
رئیس قوه قضاییه گفت: این نقدینگی به صورت سرکش به هر کجا سر می‌زند و باید این مسئله را چاره کرد. در جلسات اخیر روسای قوا (جلسات اقتصادی) تصمیمات خوبی گرفته شده است و طرح‌هایی آماده شد که ان‌شاءالله  شنبه هفته آینده که موعد جلسه بعدی است، مورد بررسی قرار می‌گیرد. امیدواری زیادی داریم که با اجرای این طرح‌ها بخش قابل توجهی از نقدینگی جذب شود.

وی با تأکید بر اینکه در کنار نقدینگی مسئله روانی یک مسئله بسیار اساسی است و نباید از آن غافل شویم، تاکید کرد: دشمن فشار می‌آورد با تأثیرگذاری و هدایت کردن نیرو‌های خود در درون کشور برای مردم مسئله بسازد. جنگ روانی دشمن یک امر واقعی است و تخیل نیست. امروز دشمن امید بسته با ایجاد عملیات روانی خصوصا در بستر اقتصادی وضع کشور را به هم بریزد.

آیت الله آملی لاریجانی ادامه داد: شما در روز گذشته دیدید که برخی راه افتادند و می‌خواستند بازار‌ها را به تعطیلی بکشانند. کار‌هایی انجام دادند که با هوشیاری نیروی انتظامی و بخش اساسی و اصلی بازار این توطئه‌ها منتفی شد.
 
رئیس قوه قضاییه در ادامه با بیان اینکه در اینجا سه سخن با سه گروه مخاطب دارم، گفت: مطلب اول با کسانی است که در نظام اقتصادی اخلال می‌کنند. ما در عین اینکه پاره‌ای از مشکلات اقتصادی و وجود نقدینگی زیاد که موجب اشکال در کار بازار شده است را اذعان می‌کنیم، اما از آن طرف برای ما مسلم است که عده‌ای با سرمایه‌های کلان خود برای سوءاستفاده‌های کلان تلاطم در بازار ایجاد می‌کنند. خودشان وارد بازار می‌شوند؛ دلار‌ها را جمع می‌کنند و بعد در فرصت مناسب دلار‌ها را با قیمت بیشتر به بازار می‌آورند. برخی از کسانی که دستگیر شده‌اند، از این قبیل هستند. امروز نیرو‌های امنیتی موظفند اخلالگران نظام اقتصادی کشور را شناسایی کنند.

وی تصریح کرد: سخن بنده با اخلالگران این است که این کار شما خیانت به کشور و مردم است و نظام جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه با این موضوع کنار نخواهد آمد؛ خصوصا قوه قضاییه به نحو قاطع با آنها برخورد خواهد کرد.

آیت الله آملی لاریجانی ضمن هشدار به اخلالگران نظام اقتصادی گفت: خوب گوش کنید، پنبه‌ها را از گوش بیرون بیاورید و چشمهایتان را باز کنید. این کار‌ها تحت قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور مجازات‌های بسیار سنگینی دارد. در این قانون دیده شده که اگر این کار مصداق "افساد فی الارض" باشد، حکم اعدام دارد و اگر غیر از این باشد تا ۲۰ سال حبس دارد و تمام اموالی که از این راه بدست می‌آید، مصادره می‌شود. ما در اجرای این قانون هیچ تردیدی نداریم.
 
رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: امروز به این افراد که عدد آنها نیز قلیل است، هشدار می‌دهم و تأکیدِ اکید می‌کنم که نیرو‌های امنیتی موظفند در اسرع وقت این افراد را شناسایی و به قوه قضاییه معرفی کنند تا عادلانه محاکمه شوند. فردا به ما نگویند که ما نمی‌دانستیم که اخلال در نظام اقتصادی کشور چنین مجازات سنگینی دارد. قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور مصوب سال ۶۹ و اصلاحیه آن مصوب سال ۸۴ با تمام تفاسیر به این موارد اشاره کرده است.
 
وی ادامه داد: در این قانون تصریح شده که دولتی‌ها وغیر دولتی‌ها و کسانی که به نحوی در ایجاد اخلال در نظام اقتصادی کشور معاونت کرده‌اند و یا بعد از اطلاع سکوت کرده‌اند، تحت تعقیب قضایی قرار می‌گیرند. اینها باید هوشیار باشند و حواسشان جمع باشد و نگویند ما اطلاعی از مجازات نداشتیم. درست است که در قسمتی از قانونِ مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور قصد ضربه زدن یا مقابله با نظام آمده است، ولی در آن تصریح شده افرادی که از این نتیجه مطلع باشند نیز مشمول این امر می‌شوند. بنابراین اینها فردا نمی‌توانند عذر بیاورند که ما قصدمان مقابله نبوده است؛ به آنها خواهیم گفت که شما می‌دانستید و اطلاع داشتید./۱۳۲۳/د۱۰۳/ق
ارسال نظرات